Hjärnkoll på mobilen

Som föräldraledig och kanske särskilt som ammande föräldraledig blir mobilen kontakten utåt. Kan känna att det ibland blir lite för mycket. Blir lätt beroende av saker och med femtielva projekt i huvudet är nästa steg i mina projektplaner bara en googling bort. Då jag dessutom försöker att inte konsumera så mycket nyproducerade saker och kläder håller jag dessutom ständigt ett öga öppet på vad som kommer upp i de lokala ”köp, byt och sälj”-grupperna. Nu är vi t.ex. i skriande behov av vintervantar till treåringen eftersom det som bekant bor vantmonster på förskolor som äter en vante av varje sort och lämnar spår av sura fröknar efter sig. Det är också skönt att kunna skicka iväg tyck-synd-om-mig-sms till maken av karaktären ”de är riktigt jävliga just nu” och få hjärtan tillbaka för att klara den närmast följande halvtimmen av treårstrots.

Resultatet av allt detta är att telefonen blir min snuttefilt i tillvaron. Den är sällan längre bort än att jag kan sträcka mig efter den. Ofta kommer jag på mig själv att skrolla Instagram eller Facebook utan att jag fattat ett aktivt beslut att gå in där.

Jag märker att telefonen distraherar mig. Jag får svårt att fokusera på en sak en längre stund utan måste ta små mobilpauser. Hjärnan blir sämre och sämre på att stå ut med att läsa en längre artikel. Det är inga medvetna tankar men jag märker att hjärnan blir som rastlös. Varför kommer det inte upp någon ny bild? Inget meddelande? Finns ingen gillaknapp? Borde jag inte kolla om någon lagt upp vantar nu?

Jag är helt övertygad om att det nu kommer komma mer och mer regleringar för hur en ska och får använda telefonen exempelvis inom skolan. Forskningen visar som jag förstått att vi blir väldigt påverkade av ständig uppkoppling. Jag har tidigare infört strategier för att minska mitt eget mobilanvändande, främst för hjärnans skull. Jag har t.ex. inte mobilen i sovrummet om det inte är någon som kan behöva nå mig nattetid (typ barnen sover hos mormor eller kompis är höggravid och kan behöva hjälp). Den ligger vanligtvis på laddning utanför och jag har en vanlig gammal hederlig väckarklocka sedan flera år tillbaka. Det har blivit det normala för mig och jag saknar verkligen inte mobilen i sängen.

Häromdagen bestämde jag mig på morgonen för att inte kolla telefonen, typ Instagram och FB, mer än tio gånger utöver sms och samtal. Det låter galet men för mig är det ändå ett steg i rätt riktning att ha någon typ av begränsning. Hetsen i hjärnan lättade faktiskt lite på en gång! Jag kom mig för att börja klippa ur mönster till en blus och rensa ett skåp, till och med utan lurar med podd (läs Choose FI) i öronen. Så det är tydligt att min hjärna skulle må bättre av mindre mobiltelefon. Men hur gör en? Har du som läser här någon strategi att tipsa om? Någon som testat ”mobildagis/hotell” (typ en låda i hallen)? 

4 reaktioner på ”Hjärnkoll på mobilen

  1. Jag känner oxå att jag använder mobilen alldeles för mycket. Tror bara det är en dålig vana.
    Förr när jag skulle vila gjorde jag det med en bok eller tidning, nu blir det mobilen istället.
    Så dumt eftersom jag vet att den stressar mig undermedvetet.
    Jag är en av alla som drabbats av utmattningssyndrom och märker att hjärnan mår bättre utan sociala medier. Mycket stressande och som sagt en ovana.
    Nu när det är julhelg och familjen är ledig är det ju ett perfekt tillfälle att få till lite bättre vanor. ☺️ Endast vissa klockslag kanske? ☺️

    Gilla

    1. Utmattningssyndrom verkar verkligen ha blivit en folksjukdom. Tycker det är särskilt tydligt att hjärnan påverkas på förmiddagen för innan jag kollat alla mejl osv är hjärnan mycket lugnare. Speciella klockslag är bra!

      Gilla

  2. Jag köpte en knapptelefon när jag var pappaledig bara för att jag vet med mig att jag har svårt att hålla mig borta från telefonen och ville vara närvarande när jag var hemma med barnen. Det hjälper mig massor att inte kunna surfa runt på de vanliga sidorna, huvudet får ett lugn som är superskönt. En psykolog jag träffade kallade det för beteendeprevention, tydligen en metod inom KBT som man använder ibland. Kan bara rekommendera!

    Gilla

    1. Vad kul att det funkade! Jag provade en period förra föräldraledigheten, men fick aldrig in det riktigt. Tyckte det var tråkigt att inte kunna fota och skicka bilder. Hörde nånstans att det går att installera telefonen så den är som en gammal men med kameran, men har inte fattat hur en gör.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s