Att skänka till de mindre behövande

I helgen lade jag upp sonens spjälsäng i vår lokala köpgrupp på Facebook. Jag skrev ”bortskänkes” och ”först till kvarn”. En kvinna svarade och vi bestämde tid. Hon visade sig vara från den välbärgade delen av vår kommun. Hon oroade sig lite för om sängen verkligen skulle gå in i den ”lilla” bilen. Kanske var det bättre att hennes man kom lite senare, med den stora Audin. Hon frågade vad jag ansåg. Jag sa att jag inte har en aning om hur stor bil hon har. Hon förklarade att om inte heller Audin var stor nog kunde de såklart sätta på sitt släp, men släpet satt inte på Audin nu eftersom mannen skulle köra och hämta spjälsängen direkt efter att ha landat på Arlanda, där också Audin stod. Paret skulle ha sängen på landstället i Skåne (mina fördomar säger mig Österlen) dit barnbarnen skulle komma på besök i sommar. 

Några timmar senare hörde ytterligare en sängspekulant av sig. Hon höll på att starta upp ett boende för våldsutsatta kvinnor och barn och kunde behöva en spjälsäng. Men. Jag hade ju skrivit ”först till kvarn”. 

Jag kunde såklart ha förklarat läget för den första kvinnan. Att det fanns bättre behövande. Men jag vet ju inte egentligen helt säkert att hon inte verkligen var i behov av en bortskänkessäng. Och hon var först med kontakt och först på plats. Jag ville bli av med den skrymmande sängen. Hon fick den, även om det kändes lite avigt. Men kanske är det jag som i denna situation lägger för stort värde på en pryl? Kanske är värdet av att ha skänkt bort något till till synes rika människor, och eventuellt sått ett frö som får dem att göra detsamma i framtiden, större än värdet av att just den med det allra största behovet fick just min säng? 

Ställer en bara de rätta filosofiska frågorna kan det mesta rättfärdigas.  

6 reaktioner på ”Att skänka till de mindre behövande

  1. Spännande att du valde att skänka bort en sak. Jag som blivit så inspirerad av ditt inlägg om att det är bäst att ta betalt för att säkerställa att saker kommer till användning att jag tom säljer saker för femmor på Tradera. Inte riktigt värt det ekonomiskt, men jag tar ansvar för att prylar hittar hem till någon som värderade dem högt nog att betala (något) för dem. Har du ändrat uppfattning eller gäller ditt tankesätt om att hitta nya ägare endast saker som lätt glöms bort?

    Gilla

    1. Hej P! Tack för din kommentar. Det gör mig glad att höra att jag inspirerat! Vilken bra fråga du ställer. I det här fallet så skänkte jag en säng som krävde att någon tog sig tiden att komma och hämta den och som hade ett tydligt syfte med att överta den. Då känns det bra att skänka tycker jag. Det jag tycker är knepigare är att skänka bort hela lådor av saker till tex en välgörenhetsorganisation. Där är det troligen endast bråkdelar av alla saker som faktiskt kommer till användning hos någon och sakerna blir sopor tillslut ändå. Men det är inte helt lätt! Jag har tre flyttlådor nu med ”loppis” skrivet på dem, som jag försökt sälja på loppis flera vändor och många av sakerna har legat på Tradera utan att säljas. Tillslut är det utplockat och jag måste nog ge upp. Men det sitter långt inne!

      Gilla

  2. Intressant dilemma. En gång vann vi en ganska dyr leksak som mina barn inte var det minsta intresserad av och jag tänkte först sälja den. Men så ändrade jag mig och ville skänka bort den istället och kastade ut en fråga på Facebook. Jag skrev att jag ville att den skulle hamna hos någon som absolut inte har råd att köpa något liknande själv och undrade om någon visste var jag skulle vända mig. Det rådde ingen tvekan om att jag menade ”fattig familj” även om jag undvek just det uttrycket. Den enda som svarade på inlägget var en tjej med döttrar i rätt ålder för leksaken och hon skrev att hennes döttrar skulle bli ÖVERLYCKLIGA om de kunde få leksaken och när, var och hur vi skulle kunna ordna överlämnandet. Problemet var bara att hon inte alls uppfyllde kriterierna…

    Gilla

    1. Tack för din kommentar! Intressant att fler upplevt detta. Kommer nya problem med det positiva i att en kan byta grejer med varann så lätt via sociala medier. Blir nyfiken på hur du löste det! Ännu klurigare när du verkligen skrivit ut kriterier också.

      Gilla

  3. Hade förresten totalt missat att du har en blogg trots dina besök hos mig! Nu blir det till att läsa bakåt. Har dessutom lagt till dig i min lista över bloggar jag varmt rekommenderar 🙂

    Gilla

Kommentera

