En moralfråga för oss som inte tror på evig tillväxt och vårt nuvarande ekonomiska system

Det finns en samvetsfråga som florerar på sina håll hos mer filosofiskt lagda minimalisten och snålbloggare som jag tycker är intressant och som jag gärna själv vill svara på; omm en inte tror på evig tillväxt eller dagens ekonomiska system, är det då moraliskt korrekt att ändå investera sitt kapital på aktiemarknaden, låta andra arbeta upp dem till höra nivåer och leva av avkastningen? 

Jag skulle vilja svara; vad är alternativet? Jag tror på en kollaps, en snabb eller långsam sådan, snart eller om ett tag. Jag tror på en nedgång i ekonomin, där vi successivt kommer tvingas tänka om och ändra vår livsstil. Vi kommer flytta ut från städerna, tvingas bli mer av generalister och sluta konsumera i den utsträckning vi gör idag. Detta är inte direkt en lågoddsare; systemet är inte hållbart och måste därför kollapsa förr eller senare. Och människor kommer fortsätta behöva äta och dricka. Vi som är här, i Sverige i denna tid, vi kan bara välja i vilken grad vi vill leva i det här samhället. Vi kan flytta ut i skogen och leva ensamma där eller försöka förhålla oss bäst vi kan till det samhälle som givits oss. Och det finns inget som säger att det är värre att vara ”hippikapitalist” och placera sina sparpengar i aktier istället för att fortsätta att konsumera sönder planeten som den stora massan. Beroende på vad en väljer att investera i behöver det inte heller vara bättre såklart. Det som aktiespararen gör, till skillnad från konsumenten, är att frigöra tid att tänka, leva, lära och kanske förstå något nytt om människan och samhället. Hen kan lära ut det och väcka frågan hos andra och plötsligt är vi ännu fler som söker lösningarna istället för att springa i ekorrhjulet. 
Det ena leder till det andra och det är svårt att avsluta inlägg om sådana här frågor. Allt hänger samman. Också för mig, mer och mer även i mitt vardagsliv, och det är en riktning som jag aktivt tagit och som jag välkomnar. Jag har inte skrivit här på flera månader och åter igen tänkt att det nog inte blir mer bloggande (trots de fina kommentarer jag fått som värmt mitt hjärta!). Men jag vill vara i rörelse och jag vet att jag gör mycket för att följa min nya riktning i livet varje vecka, och jag läser och lyssnar på kloka människor som ger mig nya tankar varje dag. Det är inte bristen på saker att skriva om utan otillgänglighet som gör att det går långa perioder mellan inläggen här. Min förhoppning är att kunna fortsätta skriva, utan att tvinga mig att läsa igenom inläggen flera gånger och fundera på om texten förmedlar det jag verkligen vill säga på allra bästa sätt. Jag behöver inte mer prestation i livet men känner att den här bloggen är en del av min riktning i livet, jag vet att det jag gör får ringar på vattnet och att skriva här, läsa kommentarer och kommentera hos andra är en del i det. Och är det något jag lärt mig senaste året så är det att små, små steg för en så mycket längre än att tänka på att ta jättekliv. 

2 reaktioner på ”En moralfråga för oss som inte tror på evig tillväxt och vårt nuvarande ekonomiska system

  1. Detta funderar jag mycket kring, så glad att du tog upp det! Jag har mina sparpengar på ett sparkonto (så inga aktier) men oklart om det är så mycket bättre. Banken har ju inte dem i ett valv direkt….

    Gilla

Kommentera

