Lilla tygblöjskolan – tredje delen

I första delen beskrev jag varför vi valt att använda tygblöjor och vilken typ av blöjor vi använder. I andra delen berättade jag hur jag på enklast och billigast vis skapade våra tygblöjor. I denna tredje och sista del tänker jag beskriva limpvikning av vikblöjor och ge några tvättråd.

Limpvikning
Efter några gånger går vikningen som en dans. Så här gör du:

IMG_4312
Vik den kvadratiska blöjan på mitten och lägg den vikta kanten nedåt
IMG_4313
Vik en gång till på mitten
IMG_4314
Ta tag i det övre främsta hörnets översta flärp och dra den åt vänster. Håll samtidigt kvar de övriga flärparna på plats, så ser blöjan ut som på bilden.
IMG_4316
Vänd på steken! Och lägg in ett inlägg om du tror att det behövs. Om en pojke ska ha blöjan kan inlägget läggas långt ner (fram i blöjan) och om en flicka ska ha den kan inlägget läggas mer mot mitten.
IMG_4317
Rulla in inlägget så att det blir som en limpa; därav namnet limpvikning
IMG_4318
Lägg blöjan under bebisen
IMG_4320
Lyft upp limpan mot bebisens mage och vik in sidorna över limpan. Vi använder sedan resårband för att fästa blöjan, innan ullbyxorna åker på.

Så fungerar ullbyxor

Ull är ett fantastiskt material med en verkligt unik uppsugningsförmåga. De behöver dock ”kissas in” och det låter ju inte så trevligt, men så är det. Det går att behandla ullen så att det här inte behövs i samma utsträckning men eftersom jag är lat har jag inte gjort det. Istället har jag varit vaksam på blöjbyte när jag vet att sonen har nya ullbyxor. Byxorna blir fuktiga och innan de är ”inkissade” går det igenom på kläderna. Ull är självrengörande så när en byxa blivit fuktig är det bara att lufta den ordentligt så försvinner fukt och lukt och vid nästa användningstillfälle är byxan bättre på att hålla inne fukten.

Tvättråd
Ullbyxor behöver knappt tvättas utan vädras, om det inte kommit bajs på dem. Då använder jag ulltvättmedel och är så försiktig som möjligt för att de inte ska tova sig. De torkas sedan liggandes för att inte hängas ut och det kan ta några dagar.

Vikblöjor ska hängtorka. Vid ett tillfälle lät vi vardagsstressen ta över och torktumlade blöjorna, trots att vi läst att det inte var en bra idé. Uppsugningsförmågan blev klart sämre och vi fick tvätta om blöjorna och hängtorka dem.

Vi byter blöja i tvättstugan och där har vi en hink för tygblöjorna. Oftast tvättar vi blöjor separat tillsammans med inlägg och tvättlappar. Det brukar bli en tvätt varannan eller var tredje dag och det är lagom för att de inte ska lukta ammoniak. Just lukt var något jag var orolig för innan men det har inte varit något problem alls. Jämfört med dem som har en blöjhink där de lägger vanliga blöjor så är det här en baggis! Efter att blöjorna hängtorkat så viker vi dem så att de är redo för användning.

Tygblöjor är mitt bästa spartips, både för miljön och för plånboken. Om du undrar något är det bara att fråga, jag svarar med glädje!

 

Kommentera

