Lilla tygblöjskolan – andra delen

I Lilla tygblöjskolan – första delen beskrev jag varför vi valt att använda tygblöjor och vilken typ av blöjor vi använder. I det här inlägget berättar jag hur jag gjorde när jag tog den enklaste och billigaste vägen mot en fungerande tygblöjsvardag: DIY!

Komponenterna
Blöjorna består av fyra komponenter; vikblöja i bomull, inlägg i frotté, resårband och ytterbyxa i ull. Vikblöjan är själva basen som packas med inlägg i frotté, viks runt bebisen och sätts fast med resårband. Ytterst ett par stickade kortbyxor i ull. Viklöjan tar upp en del vätska och inläggen kan anpassas efter behov; ju mer fukt desto mer inlägg. Ull är ett fantastiskt material som håller fukten inne i blöjan.

Vikblöja
Vikblöjorna är gjorda av givmilda släktingars gamla lakan. Släktingarna blev glada att få mer utrymme i sina linneskåp och i efterhand inser jag att jag med fördel bara hade kunnat öppna mitt eget – där finns betydligt mer än vi använder. Blöjorna gjorda av underlakan är generellt bättre än de gjorda av påslakan då de är något styvare i materialet, men vi använder båda sorterna.

Lakanen la jag ut på golvet och klippte ut i fyrkanter om 64 x 64 cm och 84 x 84 cm, vilket motsvarar färdiga storlekarna 60 x 60 samt 80 x 80 plus sömnsmån. Sedan fållade jag kanterna på symaskin genom att vika in kanten två gånger och sy raksöm. Huruvida en väljer att sy raksöm eller sicksack spelar naturligtvis ingen roll. Mina blöjor blev inte helt rektangulära men det har inte varit något problem.

Sen gjorde jag om alltihop, eftersom någon granne tydligen blev oerhört lockad av mitt verk och stal mer än hälften av alla blöjor i vår gemensamma tvättstuga.

En rekommendation är att ha ungefär 24 stycken blöjor. Vi hade färre i den mindre storleken men tvättade oftare. Nu använder vi bara den större storleken och upplever att 24 är ett lagom antal.

bild (67)Dubbelvikt tygblöja av mormors gamla påslakan

Inlägg
Som inlägg har vi använt lappar klippta ur frottéhanddukar som jag fållat med sicksacksöm. Även för dessa var släktingar behjälpliga med gamla handdukar, men liksom med vikblöjorna är det troligen lättast att bara öppna sitt eget linneskåp. Lapparna är ungefär lika stora som ett halvt A4.

Inläggen har vi använt som tvättlappar vid blöjbyten också. Från början hade vi olika lappar för blöjinlägg och tvätt men det var onödigt krångligt, de ska ju ändå tvättas.

Resårband
Vi klippte till ett band från min resårbandslåda men har en inte en sådan låda (fast det har väl alla va?!) så är ett tips att ta ett par uttjänta boxerkalsonger (DET har alla!) och klippa av själva resårlinningen. Resårbandet träs över benen och sätts runt midjan för att hålla vikblöjan på plats.

Ullblöjbyxa
Ullblöjbyxorna är en modifiering av detta mönster från Ottobre. Mönstret är lättstickat och består nästan bara av räta maskor. En nybörjare klarar det enkelt! Modifieringen består i att jag ökat utrymmet mitt bak för en ”putigare” och längre rumpa. Det har jag fått till genom att sticka förkortade varv, vilket innebär att jag på vissa varv vänder på stickningen och stickar tillbaka innan jag nått fram till kanten. Jag har inte haft något särskilt system utan gjort detta tills jag tyckt mig få till rätt ”put”.

En rekommendation är att det behövs ungefär sex stycken ytterbyxor i omlopp i taget. Byxorna byts ut vartefter bebisen växer. Vi har ofta haft färre än sex och jag skulle säga att tre är en nedre smärtgräns.

Det finns många alternativa metoder till mina och det går att läsa om dem på nätet. Den som inte vill sticka kan till exempel köpa blöjbyxor eller sy av gamla ylletröjor. Om du är intresserad av att testa men känner att något av ovanstående inte passar dig finns det garanterat andra sätt, tips och trix som passar bättre. Undrar du något? Fråga mig!

I nästa inlägg ger jag tvättråd och försöker mig på att beskriva vikningen. Håll utkik!

 

 

 

 

4 reaktioner på ”Lilla tygblöjskolan – andra delen

  1. Återvände till din tygblöjserie nu när vi kommit igång med vårt tygblöjande 🙂
    Vi har också tagit gamla lakan men tycker inte alls att de funkar lika bra som de rutvävda jag hittade begagnat (alltså köpevikisar) Har ett helt gäng inlägg av äldre modell också och har kört pul-byxa i brist på bättre. Fick hem två par begagnade ullbyxor idag men oj vad små de var! Nu ger jag dem vidare och får väl ta tag i att sticka själv.
    Vår bebis är väldigt kinkig med sina blöjor så vi har faktiskt gått över till att mest låta henne kissa i handfatet/pottan. Alla tygblöjor känns ju blöta direkt så då blir hon arg som ett bi.
    Hur är det med blöjandet på er bebis nu? Hur gammal har han hunnit bli?

    Gilla

    1. Vad roligt att du återkommer! Jag är verkligen ingen expert på detta och vi har nästan helt gått över på vanliga blöjor, det blev för blött med mina hemgjorda nu när han är större och har inte löst den situationen (är säkert enklare än man tror…). Pottränar en del men inte fråga om någon baby-potting direkt, han är ju snart 18 mån. Har ni haft till första barnet? Hur funkade det?

      Gilla

      1. Stora barnet brydde sig aldrig om blöta blöjor och gav noll tecken så där tog babypottandet slut så fort han började stå. Då var det omöjligt att få honom att sitta på nån potta. Vi får väl se hur det går denna gång 🙂

        Gilla

Kommentera

